Parkování v Plzni, v centru města a bezpečnost chodců
otázka pro Jiřího Valentu, člena Zastupitelstva města Plzně za KSČM:
V červnu loňského roku Zastupitelstvo města Plzně odsouhlasilo založení společnosti Parking Plzeň, s.r.o., která je stoprocentně vlastněná městem Plzeň.
Od 1. ledna 2010 převzala organizaci a řízení celého Městského parkovacího systému, který tvoří například zóny placeného stání a hlídaná parkoviště s více než dvěma tisíci parkovacími místy. Nedávno tato společnost vydala tiskovou zprávu, v níž naznačila své priority. Souhlasíte s nimi?
Když se o vzniku této společnosti hlasovalo, říkal jsem si, to bude dobrá organizace. Bude například efektivněji vybírat pokuty. Jenže podle této tiskové zprávy Parking Plzeň vůbec nemá za cíl vyhánět motoristy z centra města, ale spíš přerozdělovat parkovací zóny. Jednatel firmy Martin Pytlík, člen ODS, říkal, že je dobré, aby se lidé jezdili na náměstí Republiky bavit. Jestli si ale dobře pamatuji, tak ve volebních programech pro komunální volby v roce 2006 měly prakticky všechny strany závazek, že se budou snažit vytlačit individuální dopravu z centra města. Jenže: Před začátkem rekonstrukce Americké třídy se slibovalo, že z ní bude pěší zóna. Proto se také výrazně zúžila. Nakonec se na ní ale pustila doprava bez omezení. Podívejte se na náměstí Republiky, tam stojí vlevo i vpravo dvě kolony zaparkovaných aut, třetí je kolona aut jedoucích. Běžný občan ani nemá šanci takovou ulici přejít, chybí tu přechody pro chodce. V pátek odpoledne a v podvečer tam mezi auty prostě neprojdete. Důsledkem této situace byl nedávno úraz jednoho důchodce, kterého jedno z projíždějících aut srazilo. Procházel mezi zaparkovanými auty a neviděl další jedoucí kolonu. Člověk nemá šanci bezpečně přejít z náměstí na chodník. Myslím si, že tohle bude vadit nejen komunistům, ale i architektům, kteří se o tuto problematiku zajímají. A chtějí, aby historické jádro přitahovalo turisty. Tímto způsobem se je ale přilákat nepodaří. Je nesmysl počítat s tím, že sem budou lidé jezdit za nákupy a svá auta budou v centru nechávat zaparkovaná. V jakém jiném velkém městě mohou parkovat auta v tak velkém množství přímo v centru? V některých zahraničních městech dokonce musíte zanechat auto na periferii na odstavném parkovišti a do historického centra pokračovat hromadnou dopravou. Problém je, že odstavných parkovišť u nás není mnoho, ale i tak by se místa na parkování našla. Mým cílem do budoucna je, aby osobní auta na náměstí Republiky vůbec nemohla jezdit. Maximálně by se mohly vymezit určité časové úseky pro zásobování tamních podnikatelů. Souhlasil bych ještě s tím, že v centru by mohla být stanoviště pro vozidla taxislužby.
23. února 2010, (ma)
www.halonoviny.cz