Se zdražením jízdenek MHD v Plzni KSČM nesouhlasí
S radikálním zvýšením jízdného nelze souhlasit,
říká člen plzeňského městského zastupitelstva za KSČM Jiří Valenta
Plzeňští radní chtějí zvýšit cenu jízdného v městské hromadné dopravě. Co na návrh říkají plzeňští komunisté?
Samozřejmě, že s úpravou jízdného směrem radikálně vzhůru nelze souhlasit. Z jedné strany bychom chtěli město bez aut, bez souvisejícího ekologického zatížení, tedy s preferencí hromadné dopravy, na straně druhé ale snižujeme její finanční dostupnost. MHD by měla být koncipována jako významná služba občanům, a tudíž ji nemůžeme racionálně zredukovat na pouhý zdroj zisku. Nebránil bych se, při zvyšování provozních nákladů dopravních podniků, ani vyššímu doplatku tzv. prokazatelné ztráty z rozpočtu města. Obávám se však, že tento názor, přes veškeré předvolební sliby, radniční koalice ODS a ČSSD nesdílí a sdílet nebude.
Ve čtvrtek jednalo zastupitelstvo města Plzně, které body považujete za nejdůležitější?
Hlavním bodem jednání byl problém nově koncipované dopravní základny Plzeňských městských dopravních podniků, jejíž cena by se měla pohybovat kolem dvou miliard. Přednesli jsme návrh na změnu usnesení s tím, že požadujeme, aby v Plzni byly v rámci tohoto projektu dobudovány též dílny těžké údržby. Nepovažujeme nákup těchto nutných oprav pro město do budoucna za finančně výhodný. Navíc je jasné, že se outsorcingem rozhojní prokorupční prostředí, které je v regionální metropoli již značně rozbujelé. Široká klientelisticky pojatá debata se napříč pravicovým politickým spektrem vedla k rozhodnutí výběrové komise na ředitele Divadla Josefa Kajetána Tyla, které prodloužilo mandát stávajícímu řediteli Janu Burianovi pouze o dva roky. Zajímavostí bylo, že když jsem se prostřednictvím primátora oficiálně zeptal na fundovaný názor známého herce Antonína Procházky - zastupitele za TOP 09, ten odmítl svůj názor veřejně sdělit.
Probíhá soutěž o nejkrásnější vlakové nádraží. Máte nějaký tip z plzeňského regionu?
V tomto případě mohu posloužit pouze laickým hodnocením člověka, který se nepovažuje za odborníka na architekturu. Domnívám se však, plně v souladu s mým patriotickým pohledem, že subjektivně nejhezčí je plzeňské Hlavní nádraží. Na jeho částečnou rekonstrukci byly již věnovány značné finanční prostředky, a když bude tento trend i nadále pokračovat, můžeme od budovy očekávat značnou reprezentativnost. Ne nadarmo je Hlavní nádraží po mnoho let zobrazováno na propagačních materiálech, pohledech či v knihách jako jedna ze zásadních dominant Plzně. Myslím si však, že více než vítězství v této soutěži by občané města uvítali například dobudování podchodu vedoucího z křižovatky Americká - Nádražní přímo do budovy Hlavního nádraží.
Dosud kontroverzně přijímané plzeňské kašny získaly ocenění od mezinárodní poroty v architektonické soutěži. Myslíte, že to přispěje ke změně názoru veřejnosti, který je stále dost negativní?
Myslím si, že v této souvislosti působí jakýsi architektonický synergický efekt a nemístná autorská solidarita, které napomáhají tvůrcům nevkusných děl k širšímu přijetí veřejností. O zbudované modernistické kašny není již v Plzni z řad jejích občanů prakticky žádný zájem. Okolí kovových chrličů bývá i v denních špičkách pusté a tak již pouze ojedinělí zvědavci se zajímají o vandalské a přisprostlé nápisy, kterými jsou kašny »vyzdobeny«, možná i jako projev občanského nesouhlasu. Registruji dokonce odsudky či jakýsi výsměch od lidí žijících mimo Plzeň. Kašny se pro mě osobně staly mementem neblahého působení místní podnikatelské lobby, která dokázala zmanipulovat svým vlivem i většinu městského zastupitelstva, podotýkám, že naštěstí pouze tu pravicovější část.
17. 5. 2011Václav MÍKA
www.halonoviny.cz